Välkommen att följa med på min LCHF-resa!

Den 8 mars 2010 startade jag min resa tillsammans med kosten LCHF.

Det var egentligen ingen nyhet den här kosten, iallafall inte till namnet.  Vad jag inte visste var att det var en ”normaliserings-kost” – dvs att med LCHF äter man det man är avsedd att äta, det min kropp är byggd för att kunna ta emot och bygga. Jag försökte så gott det gick i början att ta bort i första hand;

  • Potatis, ris, pasta
  • Alla sädesslag (mjöl, bröd etc)
  • Allt socker, så långt det var möjligt
  • Så mycket kolhydrater som möjligt (matvaror med max5% ok!)
  • Alla light-produkter
  • Bort med margarin och lättmargariner -dvs allt som innehåller kemaklier etc.

Införa mer fett i min mat som smör, grädde, feta ostar…

Jag tycker, nu när jag är inne på min 6:e vecka med LCHF, att det har gått över förväntan! Känner absolut inget sug efter det jag tagit bort, inget godissug etc. Jag har haft mina övergångsbesvär, de mest klassiska tror jag. Om dessa kan du läsa under fliken ”LCHF” som du hittar till höger upptill på denna sida.

Mina resultat efter 5 veckor;

  • minskat 6 cm i midjemått
  • minskat ca 5 kg i vikt (vikten går lite upp och ner, men nånstans där ligger viktminskningen just nu)
  • Min rosacea har blivit bättre
  • Jag är piggare, gladare och mer lugn inombords
  • sover betydligt bättre – fast jag vaknar mycket tidigare än vanligt!

Under tiden som min nya blogg växer – och du skulle vilja veta lite mer, kan du kika på min ”gamla” blogg;

http://www.livsvis.blogspot.com/

Kom gärna med tips, förslag, kommentarer – allt som kan göra den här sidan till intressant läsning och förhoppningsvis inspiration för någon!

4 responses to this post.

  1. Posted by Ingela on 22 april, 2010 at 08:15

    Halloj!
    Intressant läsning. Jag skall precis köra igång med Viktväktarna igen efter ett uppehåll med utlandsresa, trassliga leder och pappas bortgång. Det brukar fungera bra för mig. Kanske blir det lättare om jag följs åt med dig i din viktminskning, det är roligare om man är fler. Stöd betyder mycket. Vad bra att du lyckats bli av med 5 kilo redan, skönt att slippa bära med sig. Vi hörs av!
    Kram Ingela W

    Svara

    • Javisst betyder stöd mycket! Å va kul att du tyckte det var intressant läsning på den här sidan!
      Du är såå välkommen att hänga med mej i ”vikt-kampen”.
      Kram

      Svara

  2. Tack för att du delar med dig av det du lärt dig. Många matnyttiga (ha ha!) recept och info man hittar på nätet!
    Ätit enligt LCHF sedan i måndags. Spännande!
    Allt gott!

    Svara

    • Välkommen att läsa 🙂
      Recept hittar man överallt, mer eller mindre – så det blir inte så mycket av den varan här!
      Vad spännande att höra att vi blir fler LCHF:are – alla har sin resa att göra och det gör det mer intressant, då vi är så olika och upplever så olika med denna kost. Målen är också väldigt olika mellan oss – även om vikten är den som det pratas mest om!

      Svara

Kommentera

