Söndags-funderingar!

Jag snurrar ofta runt på IT och läser om LCHF… Ibland fastnar det och ibland måste jag läsa om flera gånger innan jag begriper vad som står där! Men vilket fall som helst – så är det verkligen intressant, om än lite krångligt att försöka sätta sej in i det som står på Bertil Lind´s blogg (länk finns till hö på min sida).

En sida som jag också gillar att läsa är kostdoktorn.se . Men se upp!! Där hittade jag idag vad jag tycker är osunt förnuft…

Alla vet vi väl att vitaminer och mineraler behövs för att vår kropp ska må bra och fungera. D-vitamin t.ex. är viktigare än vad vi tror. Visste du att D-vitaminbrist kan ha en roll vad gäller dessa sjukdomar/tillstånd:

  • infektionssjukdomar
  • cancer
  • hjärtsjukdomar
  • benskörhet
  • autism
  • generell värk/fibromyalgi
  • vinter- och vårdepressioner     etc.etc.

Genom att vistas ute i solen får vi i oss en del av den D-vitamin vi så väl behöver. Men det finns tider på året som solen är för långt bort från oss, och vi behöver då se till att få  i oss dessa vitaminer från andra håll.

Men det var egentligen inte det som jag ville skriva, utan vad kostdoktorn.se bl.a. rekommenderar;  Det finns i praktiken två bra val att få i oss D-vitamin 1. Regelbunden stark sol, 2. Tillskott.                                                              Sen står det vidare att man ska vistas i solen 15-30 min/dagligen,  äta fet fisk, äta ägg, kosttillskott OCH – det är det här som jag reagerade så neg. på – Drick lättmjölk/ät margarin med tillsatt D-vitamin!

Tycker faktiskt att det är rätt vidrigt att uppmana att man ska äta dessa två sistnämnda HÄLSOBOVAR!!!

Visste du t.ex. hur man framställer margarinet? Om du läser jordbrukseleven Terese Eidenmark uppsats i Naturvetenskap A  ”Margarin som miljöhot” (klicka på namnet för att läsa),  förstår du säkert varför jag tycker att det är helt vansinnigt att rekommendera margarin som D-vitaminkälla eller överhuvudtaget som föda!!!  
Terese fick MVG på på uppsatsen! Grattis!

Övrigt om vitaminer etc. kan du läsa i min flik längst upp på sidan under ”Vitaminer” .

3 responses to this post.

  1. Jag vet att jag skriver lite kryptiskt ibland 🙂
    Det jag vill säga med mitt inlägg om RISK är att vården tar risken för följdsjukdomar som skäl att förskriva medicin som egentligen inte behövs för att behandla den aktuella sjukdomen, ex.vis diabetes. – Jag tycker att de skulle gå till källan för problemen, för mycket kolhydrater, och kostbehandla med lchf direkt man ser någon av metabola syndromets faktorer.
    På Södersjukhuset i Sthlm gör man glukosbelastning på alla stroke-patienter för att man vet att det finns starka kopplingar emellan stroke och diabetes. Man hittar en del nya diabetiker den vägen och även en del som ”bara” är pre-diabetiker – ja, men självklart. Stroke får man av samma anledning som diabetes. Det är ointressant vilket som upptäcks först. Sätt in kostbehandling med lchf direkt och slå ihjäl alla faktorerna i metabola syndromet 🙂

    Svara

  2. PS.
    Aj, aj, aj, nu blev det kryptiskt igen 😦

    ”behandla den aktuella sjukdomen, ex.vis diabetes.”

    Skulle stått: ”behandla den aktuella sjukdomen, ex.vis förskrivning av kolesterolsänkande medicin vid diabetes.”

    DS

    Svara

  3. Som lekman är det lite ”kryptiskt” att förstå innebörden av allt det där svåra som skrivs – men ändå på något vis så intressant!
    Gillar att läsa din sida, alltid snappar jag upp nånting och tankarna snurrar på…
    Ju mer man läser, dessto mer inser man att man vad lite man vet och kan!
    Inget ont som har nått gott med sej!

    Svara

Kommentera

