Go´morron!

Så sitter jag vid datorn i arla morgonstund igen!!

Nu när sambon jobbar, har jag börjat vakna alldeles för tidigt…. Men rätt skönt ändå, ingen stress med varken mat eller hundpromenader på morgonskvisten – bara låta kroppen ta den tid det tar att vakna. Känns i musklerna idag, jo, jag har faktiskt såna, att jag stått på vedbacken och gjort mitt bästa i två dagar nu. Ska bara kärra in det sista idag och kratta lite. Tur att solen skiner idag och det ser lovande ut för en ute-dag!

Jag hittade en bloggare på tidningen ToppHälsa, en fd LCHF:are – som skrev att hon tyckte att hon blivit dummare av denna kost. Jag skrev till henne och frågade; ”på vilket sätt har du blivit dummare av LCHF?” Svaret har kommit och lyder enl. följande;

av Emma Stenström

”Korkad utan kolhydrater

Blir man korkad utan kolhydrater? Jag märkte i alla fall av en klar försämring i intellektuell kapacitet när jag åt LCHF-kost, och det var en anledning till att jag slutade.

Jag är ju forskare till yrket och måste kunna tänka abstrakta, teoretiska tankar, dra dem till sin spets och se samband. Det blev väldigt mycket svårare på en LCHF-kost.

Det var som om tankarna stannade. Jag kunde skriva ned begrepp, men inte se några samband och inte komma på några nya. Det tog liksom stopp och jag tappade både i kreativ och analytisk förmåga.

Ibland när jag undervisade – på mastersnivå på Handelshögskolan, vilket också är rätt krävande – hände det att jag inte hängde med i studenternas resonemang. Det kändes som om jag tänkte långsammare än vanligt, som om det var svårare med de abstrakta, analytiska resonemangen och svårare att se samband. Bitvis var det rätt läskigt.

Fast i vardagen hade jag förstås inga problem, utan det var just på jobbet.

Det vore spännande att se några undersökningar om det här. En del hävdar ju att hjärnan behöver kolhydrater, andra att den kan vänja sig av med det.”

Till saken hör att hon provade LCHF under ca 8 veckor!  Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om det här….. För mej funkar det bra – jag är lika vimsig och disträ nu med LCHF som jag varit innan 🙂

Jag mår bättre, min kropp är lugnare…. Visst finns det dagar när det inte fungerar som det ska, men jag upplever det som dessa dagar var fler innan LCHF än nu med LCHF.

På kursen fick vi som uppgift att skriva ner allt vi äter – vad det nu ska vara bra för? Men sagt och gjort, så har jag faktiskt börjat göra en veckomatsedel och om den inte ser alldeles anskrämlig ut, så kanske jag lägger ut vecko-matsedeln här på bloggen sen…

Igår gjorde jag nått nytt, jag tänkte jag skulle lägga in mer grönsaker etc. i maten än jag gjort förra veckan. Då provade jag på en typ av fakir, men kände att jag kanske inte gjorde helt rätt…. Provar detta längre fram i min kosthållning. Min middag igår såg ut så här:

TONFISKRÖRA

 1 burk tonfisk i olja

ca 8 cm strimlad purjolök

2 färska champinjoner (strimlade)

2-3 hackade svarta oliver

lite riven ost

en liten bit strimlad vitkål

 Åsså hade jag lite, lite kvar av en god wok som jag köpt på Coop: se bild nedan.

Allt detta stekte jag i smör, i slutet hällde jag på grädde (såklart!). Kryddade med Örtsalt.

Inte alls så tokigt! Jag hoppas ni förstår att jag inte bryr mej om så mycket om det här med balansen mellan fett/protein/kolhydrater. Det jag försöker vara strikt med är att inte stoppa i mej matvaror som innehåller mer än 5 % kolhydrater och att äta så rent fett som jag bara kan, alltså inga margariner, för mej icke godkända matoljor etc. etc.

Nog för idag! Nu snart är det dags för morgonpromenaden….mina två koppar kaffe börjar ta slut 🙂

 

 

2 responses to this post.

  1. Spännande att få läsa hennes svar. Låter inte kul att känna så som hon gjorde. Men svårt att veta om det var kosten det berodde på…. Finns ju mycket annat i livet som kan påverka en så. Ja, inte lätt att förstå sig på allt….
    Skicklat ett mail ang. nästa helg. Glömde fråga, när ska vi inrikta oss på att åka? morgon, dag, kväll?

    Kramar i massor!!!!!

    Svara

  2. Definitivt berodde det inte på kosten!!

    Anki – läs under länken ALLT OM LCHF – för nybörjare, där hittar du en sida som heter GRUNDER och sen vidare till OMSTÄLLNINGSBESVÄR…

    Läser du det + inlägget på ifokus/kolhydrater….då förstår man lite bättre!

    Svara

Kommentera

