LCHF-magasin

Har precis läst klart det första numret av LCHF-magasinet – bra tidning, kanske lite kort, men helt okej tycker jag. Kan man begära så mycket av det första numret? Nja, kanske – det är dock inbitna lchf:are som gjort den här tidningen. Men man får väl också tänka på att de ska försöka täcka upp så många infalls vinklar, så att det är många som läser den och tar den till sej!

Jag ger den tummen upp!

Igår var jag på lchf-kurs, vi pratade om olika fetter och varför det var så bra etc. etc. Allt det där står mer eller mindre på Internet – se min länk under ”LCHF-INFO” och sen klickar du på ”Allt om LCHF – för nybörjare”. Vi fick även kika på alla de där konstiga ingredienser som man egentligen numera ska testa = cocosmjöl, nötmjöl, bakepro…..allt det andra konstiga! Fick för mej att jag läst någonstans om att man kan göra sitt eget nötmjöl.

Så idag provade jag göra eget nötmjöl – 1 påse hasselnötter och 1 påse sötmandel, lägg allt i matberedare och kör för fulla muggar 🙂 Till slut blir det något som liknar mjöl! Av detta gjorde jag det här;

NÖTBRÖD PÅ  5 MIN

 

1 rågad dl nötmjöl (anpassas efter äggets storlek)
1 ägg
nästan ett krm bakpulver

Blanda nötmjöl och bakpulver i en djuptallrik. Vispa upp ägget, häll det i tallriken och ”gegga i hop och platta till”. Kör det hela i mikron i 2 minuter, skär ett kryss i brödet när det fortfarande är varmt (så att det blir 4 ”kvartar”. Lossa bitarna från tallriken och låt dem svalna.

Brödet blev mumsigt gott! Kanske lite torrt, men med mycket smör och ost så var det underbart att kunna äta BRÖD! Ska testa detta bröd och när det är färdig gräddat, så ska jag smeta på lite smält mörk choklad – kan bli en god kaffekaka att bjuda på…. Snabbt och enkelt! Kom bara ihåg att förvara nötmjölet som blir kvar (för det räcker till många bröd) i kylskåpet!!

En kul grej som hände idag; Vi har numera våra höns helt lösa (stänger in dem för natten bara), det går hur bra som helst med doggarna. Det var soligt och skönt idag, så ytterdörren  fick vara öppen helt, bra för hundarna att kunna gå in och lägga sej i skuggan ibland. Själv stod jag på vedbacken och staplade, då hör jag tuppen gal och kacklar långt bort…..tänkte att nu har lilltiken vallat ut dem i skogen. Snabbt iväg och letar, tiken borta, höns o tupp borta… Där springer jag som en galning och letar och letar. Till slut hittar jag tuppen och hönsen – gissa vart!! Jo i vardagsrumssoffan och ser på TV !!!!!! Jag hade glömt stänga TV:n innan jag gick ut i morse, och ljudet måste ha lockat in dem – nyfiken som dom är!

Tur i oturen – hönsen hade inte hunnit skita inne nånstans..

5 responses to this post.

  1. En helt underbart rolig och söt historia!!! 🙂
    Ååå, vad jag skulle ha velat se ett kort på det! Ja, ett kort på din min också, när du upptäckte dom…;-)

    Vilket bra recept. Låter himla enkelt och framförallt snabbt!
    Nötmjöl – hm, aldrig hört talas om… Finns det på vanliga affärer?

    Svara

  2. Läste inte inlägget ända från början, tydligen… =)

    Svara

  3. Ett studieförbund här på orten ska ha sex LCHF-träffar och jag funderar på om jag ska gå. 540 kr. Har redan läst mycket på nätet. Tyckte du träffarna gav så mycket att du skulle välja att gå igen?

    Svara

    • Hej trettielva!
      Jag har mailat dej ang. svar – kommer även att skriva lite om det här i dagens blogg…
      Ha det gott!

      Svara

Kommentera

