Veckans sista vardag!

Tycker veckorna går ovanligt fort numera – jag hinner liksom inte med riktigt!

Tankarna har varit många under veckan, på det här med att väga sej, mäta sej etc. etc. Det flesta börjar med LCHF för viktens skull, jag tror det iallafall.. Så även jag! Men som jag skrivit förut så kan en smal person vara fet inombords och vice versa.

Vad har jag då fått för hälsovinster under de 3 månader jag ätit enl. LCHF?

  • Sover bättre
  • Piggare i skallen
  • Vikten har rasat 8 kg
  • Lugnare inombords, har inte lika lätt att bli irriterad och ledsen längre
  • Jag känner mej mer ödmjuk

Jag kan dock inte säga något om blodtryck, kolesterolvärden etc. etc.  För det är något jag inte kollat upp! Kan man kolla upp sånt utan att vara sjuk på något vis? Kan man begära en blodanalys utan att det kostar skjortan?

Det jag känner är viktigt för mej, är att jag anpassar min LCHF-resa till min vardag. Dvs. att jag äter det som passar mej, det jag känner att jag mår bra av.  Visst tusan kan man fuska, äta en glass nån gång, äta lite potatissallad till grillbiten, ta en chokladbit till kaffet etc. etc.  Allt sånt är ju upp till var och en!

Men om jag funderar över diskussionerna om att fuska eller inte, så funderar jag över VARFÖR jag fuskar…… VAD är jag ute efter? Är det viktigaste att gå ner i vikt? Eller att ge kroppen den föda som den mår bra utav? Om jag fuskar, är jag snäll mot kroppen då? Eller förstör jag det jag håller på att bygga upp?

Om jag försöker vara ”strikt” och äta mat som min kropp mår bra utav under en längre tid, om jag då nån gång ”fuskar” – hur påverkar det min kropp? Och vad är FUSK egentligen, enligt LCHF?

En del gillar inte ordet FUSK, men jag själv tycker det är rätt enkelt att använda det ordet för något som är lite svårt att förklara på annat sätt – alla vet väl vad FUSK innebär???

Ja, du ser…..det är mycket som snurrar just nu!!

Det vore intressant att få mer kommentarer, tankar, funderingar på bloggen – eller kanske tips och ideér!

6 responses to this post.

  1. Här skulle jag nu ha velat skriva nåt klokt och vist… men det kommer inget sånt =)
    Inget annat än att jag tycker det är intressanta tankar och frågor. Jag tänker nog mest att det måste få vara ok att ”fuska” nångång, eller som mitt favoritord ”unna” sig något som man blir glad av eller så, emellanåt. Inte följa allt för ”slaviskt”.

    Kramar!

    Svara

    • Jo, i och för sej kan jag nog hålla med om det! Men allt beror även på vad man vill uppnå med kosten – hälsovinsterna kanske inte är ”värda” att fuskas med??

      Svara

  2. Jag tycker inte heller om ordet fusk även om det är så lätt att använda det. Vi har ju bara ett liv så handlar det inte om att skapa livskvalitet vid vissa tillfällen istället? För mig är fusk när jag äter något oplanerat som jag egentligen inte ville ha och ångrar mig efteråt. Men å andra sidan, man lever bara en gång så varför grämma sig över det? När jag äter något utöver det jag måste för att leva, och för mig så är varje måltid ett njutmoment, så unnar jag mig oftast med saker som är okej enligt lchf då detta är det jag mår bäst av. Och när man sen sätter sig ner en varm sommardag med en öl eller liknande som man inte normalt dricker så njuter man extra mycket. Det är min syn på det =)

    Svara

    • Tack Petra för din syn på ”fusk”…. Tror nog det finns lika många definitioner som det finns personer som äter kosten LCHF!

      Svara

  3. Jag menar i princip fusk=livskvalite! Men självklart måste man själv känna att det är värt det.

    Svara

    • Jag förstår hur du tänker och håller med om att det är upp till var och en – naturligtvis!
      Men om man anser att fusk = livskvalité – så är det ju inte fusk…..
      Allt beror på vem man är och vad man vill uppnå.

      Svara

Kommentera

