Hösten närmar sej

Nu är det en tid som väcker nyfikenhet, skaparlust etc. etc.

Väntar otåligt vid brevlådan på alla kurser som ska starta igång i höst. I våras var det LCHF-kursen, vet ännu inte ifall vi ska fortsätta träffas eller hur det blir.

Det här sommaren har varit tung, min styvfar dog strax före midsommar i cancer och den 23 juli var vi tvugna att ta bort våran härliga, trygga hanhund – även han drabbades av cancer.

Så tiden har bara försvunnit bland tankar, reflektioner och tårar…

Men nu ska jag försöka ta mej i kragen lite mer och göra nått klokt av den här bloggen.

Under tiden som vi vakade över styvfar, hittade jag 2 stycken minst sagt konstiga broschyrer på lasarettets matsal. De kom från Unilever Foodsolutions; den ena heter ”Hjärteviktigt – tips om mat & hälsa” och den andra heter ”Tänk om man trodde allt man hörde. Då skulle jorden fortfarande vara platt.”

Å för vissa verkar jorden vara helt platt, iallafall enligt min mening när jag läste dessa två häften.

För att stilla min nyfikenhet, ringde jag företaget och frågade om de inte kunde skicka mej ett ex. av varje – och de var så snälla o gjorde det!

Jag citerar från häftet ”Tänk om…”:  ”Jag har hört att smör ska vara nyttigare än margarin eftersom smör är så ”naturligt”. Är det sant? Nej, det är inte sant. Smör innehåller mycket mättat fett, vilket höjer kolesterolvädet. Margarin däremot, innehåller mest omättat fett. Både smör och margarin tillverkas av oljor/fetter som behandlas och sedan bearbetas innan de paketeras.”

Jag blir så fundersam över detta – Vad är sant och vad är icke sant???? Hur ska en liten konsument, som är helt novis kunna veta?

Visste Du hur många olika fetter det finns? Mättat fett, Omättat fett, Transfett, Enkelomättat fett, Fleromättat fett….. Jag försöker och försöker lära mej det där, men så går det en tid och jag har glömt det igen!

Jag ska se vad jag kan göra – ifall jag inte kan hitta ett smart sätt att lägga detta till rätta i min stackars hjärna 🙂

Det vore kul att höra vad andra tycker och tänker ang. Unilevers häften!

Kommentera

