Fixering – det fixar sej!

Har bl.a. läst en artikel i senaste nr av I FORM, 2/2011, där det stod lite intressant om hur man uppfattar sej själv. Jag citerar från tidningen:

”Medan skönhetsidealen de senaste 30 åren blivit smalare och smalare har den danska genomsnittskvinnan blivit 6 kg tyngre!”

”Hjärnan förvränger nämligen bilden av den egna kroppen, det visar en ny brittisk studie.” ”Att våra hjärnor dramatiskt förvränger bilden av oss själva på ett sätt som gör att vi uppfattar oss som bredare och kortare än vi egentligen är och det gäller för hela vår kropp lika mycket som för våra händer, säger doktor Matthew Longo, som lett undersökningen vid avdelningen för kognitiv psykologi på University College of London.”

”-För kvinnor med negativ kroppsuppfattning har detta medfödda fel tagit över och fått dem att tro att hela kroppen är bredare och kortare än den är, säjer Matthew Longo.”

”Påverkan av kvinnors kroppsuppfattning i västvärlden sker omedvetet redan från då vi är små flickor, och fortsätter under tonåren. – När man träffar en 3-årig flicka kommenterar de flesta hennes utseende, men när man möter en 3-årig pojke kommenterar man andra saker. ”

”De många årens påverkan medför att många av oss vuxna kvinnor upplever att vi alltid bedöms efter vårt utseende, oavsett om det stämmer eller inte. Det leder oss in i en ond cirkel där vår självkänsla till stor del beror av vår spegelbild. ”

I artikeln kan man även läsa att generellt uppfattar vi oss själva som i genomsnitt 5 kg tyngre än vad vi egentligen är….. Kortare och tjockare med andra ord!!

Det här kan vi alltså träna bort – lära oss att tycka om oss själva genom kognitiv träning.

Vad menas då med kognitiv träning?

Ett lätt ex.

  • Ställ dej framför en spegel som visar dej i helbild.
  • Ge dej själv komplimanger om ditt utseende, din kropp
  • 15 sekunder första gången ung. Sen utökar tiden  mer och mer
  • Gör detta dagligen.

ett annat ex.

”Stå framför en spegel och le mot dej själv. När du ler utsöndras glädje-hormoner i din hjärna. När hjärnan ser din spegelbild samtidigt som att hormonerna strömmar runt i kroppen associerar hjärnan dig med dina positiva känslor.”

Okej – dags för en annan slags träning 🙂

 

Annonser

2 responses to this post.

  1. Svar: Tack 🙂 Ja det blir ett par steg, men jag kom ända inte upp i de 50 000 jag räknat med per vecka. Men denna vecka sa!

    Svara

  2. 😀 Spegelövningen låter som en strålande idé! Ska testa det någon gång när man är vissen eller på dåligt humör! Låter lite som Psykisk Beredskapsträning (PBT) som man gjorde i lumpen. 🙂 Tack för tipset!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: