Belöningssystem

Idag har det varit en helt otroligt härlig dag!! Ute med hunden mest hela dagen…. bl.a blev det en promenad på hela 8 km, suttit i solen ute på isen, blev bjuden på lunch och sen en sparktur igen!

Under dagen har jag låtit tankarna farit iväg med mej, lekt lite med ordet belöningssystem, vad är det egentligen som driver oss till att göra saker och ting. Hur känns det i kroppen när dopaminet släpps lös?

Det här hittade jag om belöningssystemet;

”Precis som alla andra ryggradsdjur har vi ett belöningssystem i hjärnan. Det har vi för att det ska vara härligt att ha sex, härligt att äta och dricka, härligt att anstränga sig fysiskt och motionera. När vi gör allt detta njuter vi, och njutningen uppstår genom att hjärnans belöningssystem aktiveras. Kemiska signalämnen frisätts från vissa nervcellsutskott och stimulerar andra.

Ett av hjärnans allra viktigaste signalämnen är dopamin, och lite förenklat kan man säga att det är när dopaminet flödar ut från nervtrådar i hjärnans belöningssystem och stimulerar särskilda mottagarmolekyler, receptorer, på andra nervceller – det är då som man njuter!”  Hämtat från Hjärnguiden

Kan man lura hjärnan – liksom övertala den att ta en annan belöning? Under mina mensperioder är jag ofta godissugen, men om jag försöker övertala hjärnan att acceptera en annan belöning än t.ex. saltlakrits och istället ger kroppen en skål med vispad grädde och några jordgubbar.

En direkt belöning, som jag nog tror släpper lös dopaminet, är viktnedgången! Det är väl ändå en direkt belöning för att jag varit så duktigt med kosten? Ja, det beror nog också på vilken förväntan jag har på min viktnedgång.

Om jag går ner 0,5 kg i vikt en vecka, men hade förväntningar på 1,5 kg – då är det ingen belöning precis och jag känner mej istället besviken. Men om det var tvärtom – då får jag liksom en ”kick” att fortsätta kämpa!

Är det den upplevda förväntningarna som ger den där ”kicken”?

Just nu känns det som jag svamlar – och kanske jag blandar ihop det här med Dopamin och Endorfiner…

3 responses to this post.

  1. Svar: Ja, nu är allt avklarat, även med nycklarna till gamla lyan. Sa skönt att ha det klart 🙂 Nu är det saklart en hel del jobb kvar här i nya lägenheten, men det maste ju inte vara gjort pa ett par dagar, vi far ta det allt eftersom. Det viktigaste först, typ 😉

    Svara

  2. Posted by E-B on 4 mars, 2011 at 06:24

    tack för besöket!
    underbart det låter m snö, vår, hundar, sol, skoterspår o skidor! jag njuter med dig.
    har funderat i liknande banor som du. hört dr Phil säga något i stil med ”man får ut något av det man gör”. så de oönskade beteenden hos mig själv brukar jag grunna lite på vad jag tycker att jag får ut av att göra dem… intressant.
    mindre kul just nu är en fruktansvärd klåda i hårbotten. lchf?
    trevlig helg!

    Svara

Kommentera

