Att leva med handikapp

Det är inte lätt att försöka hävda sej på arbetsmarknaden – ibland har man, som i mitt fall, ett handikapp eller kanske åldern emot sej. Att arbetsmarknaden ser ut som den gör, är inte till fördel precis.

Igår satt jag på ett möte tillsammans med Hörselhabiliteringen – för att kartlägga var jag befinner mej i livet just nu. Konstiga frågor som var svåra att relatera till vardagen – men vi gick igenom dessa till slut.

För 5 år sen sa jag upp mej från fast arbete, flyttade tillbaka till norrland, för att vara nära min syster som precis fått diagnosen cancer. Jag ville vara nära henne – allt annat spelade mindre roll.

Första tiden var jag sjukskriven, för att vara till stöd och hjälp för henne…. Sen kom en tid av sorg och bearbetandet av hennes bortgång.

Idag ser min vardag ut så här:

  • fått avslag från Arbetsförmedlingen – de kan inte hjälpa mej pga det handikapp jag har
  • Försäkringskassan har noll-taxerat mej, för att jag inte söker jobb
  • Står under utredning för Choclea Implantat – men just nu hör jag för bra för den operationen.
  • samtidigt hör jag för dåligt för att fungera som arbetstagare….
= RÄVSAX!!
Ja, man ska banne mej vara frisk för att vara sjuk!!!
Men det finns ljuspunkter; snart stundar ett möte tillsammans med
  • mej
  • Hörselhabiliteringen
  • Försäkringskassan
  • Arbetsförmedlingen på orten
  • Arbetsförmedlingen Hörsel
Egentligen är det en otrolig förmån att ha dessa instanser till hjälp/stöd OCH att det finns möjlighet för dessa att samarbete!!
Så det är bara att blicka framåt och jag kanske kan få känna mej mer delaktig i samhället!
Kommentera

