Värmland på morgonskvisten

Vaknade till ett litet kyligt värmland – nån ynka minusgrad inatt enligt husfolket…

Himlen exploderade i färger, då gäller det att vara snabb i vändningar och hitta fota allt det vackra! Ska kika på bilderna under veckan – hinner inte nu när jag har ”semester” 😉

Tänkte jag skulle lägga ut recept på ett väldigt gott bröd, som min syster bjudit på under tiden jag varit här (och fortfarande är!) :

LCHF-scones/Thekakor, ca 10 port.

  • 0,25 l Sojamjöl, Risenta
  • 0,5 dl Pofiber
  • 0,75 msk Fiberhusk
  • 0,5 msk Bakpulver
  • 39,5 gr Smör
  • 1,25 dl Filmjölk
  • 0,75 dl Linfrön
Tillagning:    Bröder innehåller ca 1,5 gr kolhydrater per skiva och med hjälp av sojamjölet blir det också väldigt proteinrikt.
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torringredienser i en bunke och rör om. Skär smöret i fyrkanter och knåda in i mjölblandningen.
Tillsätt ttill sist filmjölken och knåda noggrant.
Forma degen till små bollar och lägg dem på bakplåtspapper eller tryck ut dom till platta thekakor. Grädda i ugnen ca 10 min.
Går bra att förvara i plastbunke i kylen….

 

2 responses to this post.

  1. Vilket bra recept! Jag tror att jag för första gången blir sugen på testa LCHF bröd igen efter ett misslyckande med snadär gjorda av mestadels ägg minns inte vad dem heter men fy så äckligt var det!

    Svara

    • Det finns så mycket gott att göra! Men för min del har det verkligen tagit tid att hitta just ”DET” recepten som gör att det är värt att fortsätta …

      Svara

Kommentera

